کشمش ایرانی

خواص کشمش پلویی

کشمش پلویی
02
فوریه
2020
کشمش پلویی یکی ازمیوه های خشکبار می باشد که خواص بسیار زیادی دارد.

فواید کشمش پلویی برای سلامتی

کشمش یک میان وعده مناسب است که حاوی آهن، پتاسیم، کلسیم ، ویتامین B و ویتامین D می باشد و به دلیل وجود آنتی اکسیدان در آن از تخریب سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

کشمش دارای قند فروکتوز است که می‌تواند انرژی را به مرور زمان به بدن منتقل کند.

  • از کشمش برای کاهش استرس
  • پیشگیری از سرطان
  • رفع خستگی و تقویت اعصاب
  • پیشگیری از پوکی استخوان
  • تصفیه خون
  • پیشگیری و درمان کم خونی
  • تقویت معده
  • تقویت حافظه و افزایش وزن
  • میزان آهن موجود در کشمش نیز فراوان است و کسانی که دچار کم‌ خونی هستند با مصرف آن، می‌توانند بیماری خود را بهبود دهند.

کشمش پلویی قرمز چه ارزش غذایی دارد

100 گرم کشمش پلویی قرمز را می توان از نظر ارزش غذایی به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

  • پتاسیم موجود در 100 گرم کشمش: 749 میلی‌گرم
  • سدیم 100 گرم کشمش: 11 میلی‌گرم
  • کالری موجود در 100 گرم کشمش: 299
  • چربی موجود در 100 گرم کشمش: 5/0 گرم
  • کربوهیدرات موجود در 100 گرم کشمش: 79 گرم
  • پروتئین موجود در 100 گرم کشمش: 1/3 گرم
  • کلسیم موجود در 100 گرم کشمش: 05/0 درصد مصرف روزانه
  • ویتامین C موجود در 100 گرم کشمش: 3 درصد مصرف روزانه
  • ویتامین B6 موجود 100 گرم کشمش: 10 درصد مصرف روزانه
  • آهن موجود در 100 گرم کشمش: 10 درصد مصرف روزانه
  • منیزیم موجود در 100 گرم کشمش: 8 درصد مصرف روزانه

فواید کشمش پلویی برای سلامتی

خاصيت كشمش پلویی

کشمش پلویی یکی از نوع های کشمش در سراسر ایران به شمار می رود که متقاضیان زیادی دارد. این نوع کشمش در رنگ‌های متفاوت و به رو‌ش‌های متنوع تولید و به دست مصرف کننده می‌رسد. این محصول همانگونه که از نامش پیداست، در بسیاری از غذاهای مردم ایران بخصوص پلو مورد استفاده قرار می گیرد. این کشمش یادآوری دوران مدرسه، سوغاتی های شهرهای مذهبی مانند مشهد و قم است. علاوه بر کشمش پلویی سایر کشمش ها نیز توانسته اند بخش قابل توجهی از سفره مردم عزیز ایران را به خود اختصاص دهند. کشمش سومین محصول غیر نفتی ایران توانسته در صادرات رتبه دوم را به خود اختصاص دهد. کشمش پلویی انواع مختلفی دارد که در ادامه مطلب به چند مورد ان اشار خواهیم کرد.

کشمش پلویی

روش تهیه کشمش پلویی

کشمش یکی از میوه هایی می باشد که خود را در داخل خشکبارها جای داده و جزء دسته بندی تنقلات سودمند می باشد که در طول تمام سال می توان از آن استفاده کرد. این خشکبار بی نظیر و خوشمزه که یکی از بهترین غذاهایی می باشد که برای رژیم غذایی کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. به روش زیر تهیه می شود:

ابتدا انگورهای چیده شده را بدون مواد افزودنی در تابش مستقیم آفتاب قرار می دهند تا در زیر تابش آفتاب خشک شده و آب خود را از دست بدهند. اگر انگور بدست آمده به رنگ قهوه ای باشد، کشمش پلویی بدست می آید. جالب است، بدانید میزان 16 درصد از رطوبت انگورهای اولیه، در محصول نهایی یعنی کشمش، باقی می‌ماند. کشمش ها در مرحله پایانی به سه دسته درجه یک، دستچین و سرکه ‌ای صورت می شوند.

فرق کشمش پلویی با سایر کشمش ها

حال سوال اینجاست چرا به رنگ قهوه باشد به آن کشمش پلویی گفته می شود؟ هنگامی که انگور خشک شده و تبدیل به کشمش میشود به رنگ های مختلفی همچون سیاه، طلایی، سبز و قرمز با استفاده از افزودنی های مختلف تبدیل می شود و مورد مصرف قرار می گیرد. کشمش های قهوه ای رنگ را در پلو استفاده می نمایند که در اصطلاح به آنها کشمش پلویی می گویند. کشمش های دیگر با رنگ های متنوع  را در کیک‌ها، کوکی‌ها، پودینگ‌ها و دسرها به‌عنوان یک طعم‌ دهنده استفاده میکنند.

شرکت کشمش فرتاک همواره کوشیده تا محصولی مرغوب و سالم به دست مصرف کننده برساند به همین منظور کشمش تولیدی فرتاک از انگور بهترین مزارع تاکستان و ملایر به عمل می‌آید.

کشمش پلویی تیزابی

این نوع کشمش در واقع با استفاده از افزودنی مثل تیزآب به دست می آید که از حاصل درآمیختن انگور در داخل تیزاب بدست می آید. این انگورها بعد از عجین شدن با تیزاب به رنگ های روشن و خرمایی تبدیل می شوند. هر چه رنگ کشمش پلویی روشن تر باشد، از کیفیت بالاتری برخوردار است. کشمش پلویی تیزابی را در تناژ بالا تولید و در کارتن های 4، 5، 9 و 10 کیلویی به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود. شرکت فرتاک آماده همکاری با تاجران، شرکت های پخش و کارگاهها و کارخانجات به صورت مستقیم و غیر مستقیم می باشد.

کشمش پلویی سیاه

در بین تمامی کشمش هایی که می شناسید کشمش وجود دارد که بیشترین استفاده را در بین کل کشورها جهان را دارد. این کشمش در تهیه نان های سنتی و حتی در بیشتر غذاها مورد استفاده می گیرد. نام این کشمش، کشمش پلویی سیاه است. همانطور که میدانید کشمش دارای آنتی اکسیدان و آهن و انواع ویتامین های دیگری می باشد که برای همه افراد مفید می باشد. کشمش پلویی سیاه توانسته با خاصیت های بالایی که دارد نام خود را در بین سایر کشمش ها به خوبی جا می اندازد و همچون نگینی در بین کشمش ها بدرخشد. بسیاری از مردم از کشمش پلویی سیاه در غذاها و میان وعده ها استفاده می نمایند.

فروش کشمش پلویی

کشمش پلویی سیاه به صورت عمده و جزئی در وزن های مختلف به فروش گذاشته می شود. این محصول در کارتن هایی بسته بندی می شود که وزن این کارتن ها نسبتا با هم متفاوت است. وزن این کارتون ها چیزی حدود 4 تا 10 کیلو می باشد. اگر کشمش را از طریق گوگرد خشک کنید، فواید بیشتری همچون آنتی اکسیدان  را در خود جای می دهد. به همین دلیل قیمت کشمش آفتابی نسبت به کشمش پلویی سیاه ارزان تر می باشد. علاوه بر این موضوع در خشک کردن کشمش پلوی هزینه و وقت (زحمت) زیادی نسبت به کشمش آفتابی صرف می شود.

ویتامین های موجود در کشمش پلویی سیاه

کشمش پلویی خواص و ویتامین های بسیار زیادی را در خود جای داده است. در این کشمش ویتامین هایی مانند ویتامین ب۱، ویتامین ب۲، ویتامین ب۳،  ویتامین ب۵، ویتامین ب۶، ویتامین ب۹،  ویتامین سی،  ویتامین ای،  ویتامین کا، کلسیم، آهن ، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، روی،  سدیم، پروتئین، فیبر بالا، قند بالا و چربی مفید می باشد.

قیمت کشمش پلویی صادراتی

قیمت کشمش پلویی صادراتی با کیفیت ان رابطه مستقیمی دارد. هرچه کیفیت کشمش پلویی بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. از طرف دیگر هرچه دانه بندی درشت تر و یک دست تر در بسته بندی های کشمش پلویی صادراتی بیشتر باشد، قیمت کشمش پلویی در بازارهای داخلی و خارجی بالاتر می باشد.

انواع دیگر کشمش

کشمش ها علاوه بر کشمش پلویی صورت های دیگری دارند. در مطلب زیر به اختصار صورت های مختلف کشمش ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کشمش آفتابی

کشمش آفتابی همانطور که از نامش پیداست در زیر نور خورشید و بدون استفاده از مواد شیمیایی تهیه می‌گردد. زمانی که برای خشک شدن کشمش آفتابی نیاز است نسبت به شرایط آب و هوایی و نوع انگور 15 تا 20 روز می‌باشد. کشمشی که در زیر نور آفتاب خشک می‌شود قهو‌های و کمی خشک است.

پس از خشک شدن قسمت‌های بالایی خوشه، آنها را برمی‌گردانیم تا قسمت‌هایی که در پایین قرار داشتند نیز خشک شوند. پس از اینکه کشمش ها به اندازه کافی خشک شدند آنها را از چوب خوشه جدا می‌کنیم. کشمشی که در زیر نور آفتاب خشک می‌شود به رنگ قهوه‌ای یا تیره خواهد شد. رنگ کشمش آفتابی با رنگ کشمش پلویی تفاوت چندانی ندارد.

کشمش سایه آفتاب

نحوه خشک کردن این نوع کشمش مانند کشمش آفتابی است اما آنها را در سایه خشک می‌کنند. خوشه ها را با نخ از سقف آویزان و با جریان هوا به اندازه کافی در مدت زمان 50 تا 60 روز خشک می شوند به همین دلیل تولید این نوع کشمش مقرون به صرفه نیست چون هم سالن برای آویزان کردن خوشه‌ها و ایجاد جریان هوای مناسب و همچنین مدت زمان طولانی برای خشک شدن نیاز دارند. کشمشی که در روش سایه آفتاب تولید می‌شود به رنگ سبز در‌می‌آید. در این روش خطر بارندگی و فاسد شدن انگورها وجود ندارد و کشمش بدست آمده تمیز و عاری از مواد زاید می باشد.

کشمش تیزابی

به دلیل سرد سیر بودن برخی مناطق به انگور روغن سبزه و کربنات پتاسیم زده میشود تا عمل خشک شدن انگور را تسریع کند. به همین دلیل نام این نوع کشمش تیزابی یا سبزه است. کشمش تیزابی دارای رنگ‌های زرد روشن تا قهو‌ه ای می‌باشد. این کشمش به دلیل روغن موجود در تیزاب سطحی چرب و نیمه‌براق دارد و این ملاک مناسبی برای تشخیص آن است. همچنین روغن سبزه باعث نرم شدن کشمش می‌شود.

کشمش طلایی

کشمش طلایی یا کشمش گوگردی در کشورهای اروپایی و آمریکایی معمول است. این محصول از انگور بی دانه می‌باشد در این روش بعد از چیده شدن و داخل سبد قرار دادن انگور به دلیل کاهش زمان خشک شدن بمدت ۳-۲ ثانیه انگور را در داخل محلول قلیا فرو می برند و سپس با آب سرد خوشه ها شستشو می شوند و به مدت 8 ساعت به دور از نور خورشید آویزان و در بخور دود گوگرد قرار می‌گیرد که کشمش بدست آمده رنگ زرد طلایی به خود می گیرد.

پس از خشک شدن کشمش، آنها را شستشو و بسته بندی می‌کنیم. کشمش طلایی از محبوبترین انگور بی دانه و سطح قند ویژه‌ای تولید می‌شود.البته امروزه ثابت شده است که محلول قلیا برای سلامتی انسان مضر بوده و استفاده از این روش منسوخ شده است. کشمش طلایی همراه با کشمش پلویی در صدر صادرات کشمش قرار دارند.

کشمش پلویی سیاه

 

طرز تهیه کشمش پلو مجلسی

کشمش پلویی مخلوط در انواع مختلفی از جمله مانی پلف ، ماسالا پلاس ، شیرین پلو و غیره موجود است و هرکدام از آنها به منطقه ای در ایران نسبت داده می شوند. کشمش پلو همچنین نوعی پلو مخلوط است که با ترکیب برنج فیلتر شده با کشمش تهیه می شود و گاهی اوقات مرغ و گوشت را نیز برای افزایش کالری آنها اضافه می کنیم. کشمش یک غذای ساده و بدون گوشت پلو است که تهیه آن آسان است.

کشمش پلویی یک میان وعده است که همراه با برنج ، سالاد و دسر به عنوان یک وعده غذایی کامل یا میان وعده سرو می شود. این مواد مغذی به خودی خود یا با انواع آجیل ها از جمله نخود و یک میان وعده سالم تهیه می شوند. ترکیب کشمش با انواع شیرینی و کیک ، محصول نهایی را مرطوب نگه می دارد و طعم آن را بهبود می بخشد.

عناصر

3 برنج را اندازه بگیرید

کشمش 2 لیوان

4 قاشق غذاخوری کره

زردچوبه 1/2 قاشق چایخوری

1/2 قاشق چایخوری بپردازید

2 قاشق چای خوری دارچین

پودر زنجبیل 2 قاشق غذاخوری

در صورت نیاز نمک و فلفل سیاه

دستور آشپزی:

برنج ها را به مدت 2-3 ساعت با کمی آب و نمک خیس کنید.

کشمش ها را پاک کرده و به مدت 10 دقیقه در آب سرد خیس کنید. سپس آن را در یک صافی بریزید تا آب آن تخلیه شود. برای این منظور می توانید از دو نوع کشمش زرد و قهوه ای یا فقط یک نوع کشمش استفاده کنید. کره را درون قابلمه بریزید و روی حرارت کم بگذارید تا آب شود.

کشمش ها را در ماهیتابه بریزید و به مدت 3 دقیقه سرخ کنید تا کمی متورم شوند ، اما از سوزاندن کشمش ها خودداری کنید.نمک و ادویه جات ترشی جات اضافه کنید و مرتبا هم بزنید تا بوی ادویه ها افزایش یابد. اگر مخلوط خیلی خشک است ، مقداری کره یا روغن اضافه کنید.

گلدان را در وسط جاده ذوب کرده و به جوش بیاورید. آب برنج را برداشته و ماریناد را به گلدان اضافه کنید. نمک را در آب برنج مزه دار کنید و در صورت لزوم مقداری نمک اضافه کنید. حدود 10-15 دقیقه صبر کنید تا برنج روی حرارت زیاد جوش بیاید و نرم شود.

مقداری دانه برنج را با دست مرتب کنید و اگر اطراف آن نرم است و هنوز وسط آن کمی جامد است ، آنها را از برنج جدا کنید.

قابلمه را روی حرارت بگذارید و کمی روغن درون آن بریزید. چند فنجان برنج فیلتر شده را درون یک قابلمه بریزید ، سپس چند قاشق غذاخوری مخلوط کشمش را روی آن بریزید. تمام مخلوط برنج و کشمش را با یک لایه به لایه کاسه اضافه کنید.

در آخر ، کمی برنج فیلتر شده را درون قابلمه حاوی مخلوط کشمش بریزید و با یک قاشق هم بزنید تا ادویه های باقی مانده در قابلمه را با برنج مخلوط کنید ، سپس در لایه آخر آن را به گلدان اضافه کنید. دور برنج ها را جمع کنید تا یک هرم تشکیل شود و چند سوراخ در برنج با ته قاشق ایجاد کنید.

درب قابلمه را ببندید و گرما را کم کنید. بعد از 10 دقیقه داخل اجاق گاز ، قابلمه را روی درب قرار دهید و گرما را کم کنید. حدود 40-40 دقیقه صبر کنید تا برنج رسیده و آماده سرو شود. برخی از توصیه ها در مورد نحوه ساخت کشمش زائران

طرز تهیه کشمش پلو مجلسی

می توانید یک کشمش پلویی را در یک ظرف قرار دهید و آن را با مرغ آب پز یا سرخ شده سرو کنید.

کشمش ها را در یک مکان خنک و تاریک و در یک ظرف بسته نگه دارید. بهترین راه برای ذخیره کشمش انبار کردن آنها در نایلون و یخچال یا فریزر است تا رطوبت خود را از دست ندهد. از نگه داشتن کشمش در مخازن نزدیک اجاق گاز خودداری کنید ، زیرا گرما باعث رطوبت و کیفیت آن می شود.

کشمش میوه های خشک انگور است که در تمام فصول یافت می شود. این ماده پر انرژی ، کم چرب و کم سدیم است و برای افرادی که رژیم کم سدیمی دارند ، مناسب است. کشمش پلویی در بسیاری از ظروف و شیرینی ها استفاده می شود و کشمش یکی از آنهاست. در این مقاله طرز تهیه کشمش معمولی پلو را یاد خواهید گرفت که می توانید با اضافه کردن مرغ یا گوشت به انواع آن اضافه کنید.

چرا شرکت فرتاک؟

گروه تولیدی و بازرگانی فرتاک با سابقه ی ۵۰ ساله در زمینه بازرگانی انواع کشمش تاکستان و ملایر دارای سابقه درخشان در زمینه صادرات و عرضه کشمش به تمام نقاط ایران‌ بسته بندی و فروش انواع کشمش های درجه یک (آفتابی،تیزابی،انگوری)، درجه دو، دستچین، پشت لیزری، سرکه ای، حلوایی، پوشال، دُم و چوب دارد و مفتخر به همکاری با بازرگانان، کسبه بازارهای بزرگ ایران و رابطه مستقیم خود با مصرف کنندگان را دارا می باشد. ما مفتخریم به این هستیم که بهترین کشمش پلویی دنیا را تولید کنیم. کارخانه فرتاک با کیفیت بی نظیر خود بازار جهانی در زمینه کشمش پلویی صادراتی، کشمش طلایی و سایر کشمش ها را در دست گرفته است.